یزدفردا :اولين نشست از سلسله گفتگوهاي یزدشناسی با عنوان اسناد و ميراث مكتوب استان يزد در محل سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار شد
به گزارش یزدفردا بنابراعلام سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در اين نشست علمي كه با حضور بيش از 80 نفر از فرهيختگان استان برگزار شد،درابتدا محمدرضا  ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و استاد تاريخ دانشگاه  ضمن خوش آمد گويي به حضار، انتقال گنجينه عظيم و غني فرهنگ اسلامي و ايراني را درگرو حفظ و نگهداري باورها و بيان هويت و گذشته پرافتخار اين مرزوبوم دانست و افزود: برگزاري چنين نشست هايي نقش مهمي در تقويت باورها و بيان هويت و گذشته پرافتخار اين مرزو بوم دارد. وي با اشاره  به استقبال و حضوركم نظير فرهيختگان حاضر در اين نشست گفت: به حول و قوه الهي و با ياري انديشمندان و يزدپژوهان، اين نشست ها را به صورت ماهيانه برگزار خواهيم كرد و در هر نشست به بررسي يكي از ابعاد تاريخي و ويژگي هاي خاص اين ديار خواهيم پرداخت تا  بر اثر همفكري و تعامل آگاهان توانمندي و ظرفيت هاي يزد هرچه بيشتر شناخته و سپس  به همگان معرفي شود. وي همچنين خبر خوش برگزاري همايش ملي حاميان نسخ خطي استان يزد را در اين جمع بيان كرد و در عين حال افزود اين همايش در صورت موافقت استان در مهرماه سال جاري برگزار خواهد شد.
حجه الاسلام والمسلمين سيد كاظم مدرسي از اساتيد حوزه و دانشگاه ضمن تاييد و تحسين برگزاري اين همايش به نقش مهم اسناد تاريخي مكتوب در بيان بسياري از حقايق فراموش شده تاريخ اشاره كرد و گفت:بحمدالله استان يزد به لحاظ داشتن اسناد و نسخ خطي از جايگاه والايي در كشور برخوردار است كه بايستي با همت و تلاش همه مسئولين استاني و فرهيختگان و يزدپژوهان  اين ميراث گرانبها به نسل جديد معرفي و گذشته پرافتخار اين مرزوبوم به خوبي تبيين شود.
دكتر ميرحسيني از مولفين تاريخ يزد و مدير سابق گروه تاريخ دانشگاه يزد از ديگر سخنرانان اين نشست بود.وي در گوشه اي از صحبت هايش با اشاره به غناي فرهنگي يزد،از اقدام سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد در تلاش براي آشنايي نسل جديد به فرهنگ خودي و اصالت و روحيه گذشتگان تشكر كرد و گفت: كوشش براي شناخت ميراث مكتوب ،نه فقط يك اتفاق مهم فرهنگي در كشور در دهه هاي اخير بوده كه به يك معنا يك حقيقت مهم تاريخي مغفول در كشور بوده است.ميرحسيني استفاده از نسخ خطي و اسناد تاريخي در پژوهش را مهم ارزيابي كرد و گفت : استقبال چشمگير و گسترده دانشگاهيان و پژوهشگران ازنسخه ها و اسناد قديمي اثرات و بركات خوبي را به دنبال داشته و سبب تحكيم و تقويت هويت فرهنگي،ديني و ملي و توجه به دستاوردهاي ذوقي و فكري آبا و اجدادي شده است.
استاد علي سپهري اردكاني از ديگر مدعوين و سخنرانان اين نشست كه خود از موزه داران اسناد و مردم شناسي در استان يزد مي باشد،در سخناني از اهميت حفظ و نگهداري آثار تاريخي گذشته گفت و افزود:اگر سستي و كاهلي كنيم بيگانگان مواريث،نسخ خطي،آثار باستاني و اشياءعتيقه نفيس را به يغما خواهند برد.وي همچنين خواستار توجه بيشتر مسئولان به حفظ و نگهداري ميراث تاريخي و مكتوب شد.
در ادامه اين مراسم دكتر ذوالفقاري از علاقمندان به جمع آوري نسخ خطي از يافتن چند نسخه خطي بسيار باارزش در چند هفته گذشته در يزد خبر داد وآمادگي خود  را براي يافتن نسخه هاي قديمي و اسناد تاريخي را با ايراد سخناني اعلام كرد. مهمترين خبر وي پيداشدن يك كتاب جديد درباره تاريخ يزد بود و نيز انتشار قديمي ترين نسخه كتاب شريف" من لا يحضره الفقيه " از شيخ صدوق در قرن پنجم كه اخيرا در يزد به دست آمده است.
در ادامه چند نفر از حاضران نيز به اعلام ديدگاه خويش پرداختند كه از آن جمله بودند:  آقايان دهقان،مصدق،مدرسي،قوام الديني،حيدرزاده وهيربد.
در پايان اين نشست از چند نفر از اهداكننندگان و تلاشگران عرصه اسناد و ميراث مكتوب استان يزد با تقديم لوح سپاس و هدايايي تجليل شد. خانواده مرحوم استاد مازارچي به خاطر اهدا ده هزار جلد كتاب و پانصد نوار صوتي و تصويري،سركار خانم مرآت به خاطر همكاري در برگزاري يادمان هاي تاريخي،استاد اميري به خاطر همكاري در تدوين تاريخ شفاهي و استاد علي سپهري به خاطر تلاش در زمينه جمع آوري و انتشار اسناد تاريخي.
شايان ذكر است در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي از اسناد و ميراث مكتوب پيشينيان جهت بازديد عموم برپا شده بود
اين نشست كه از ساعت 30/17 بيستم ارديبهشت ماه آغاز شده بود تا ساعت 20 ادامه يافت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا